قصص واقعية

بابا اتجوز خالتى بعد وفاة امى عشان تكون حنينة عليا ولكن حدث العكس

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

الحلقة الاولي اسمي شيرين حكايتي بدأت بعد م.،،وت امي وكان عندي اربع سنين .بابا بعدها كان مش عاوز يتجوز علشان خايف يجيبلي مرات اب تعاملني وحش .لكن كل الاهل والاصدقاء نصحوه يتجوز خالتي سعاد لانها اكتر حد ممكن يربيني كويس ويخاف عليا لاني بنت اختها . وفعلا بابا اتجوز خالتي وهي كانت حنينه عليا اوي وكانت بتحبني اوي وبتجيبلي لعب وتلعب معايا . وكانت بتاخدني معاها في كل مكان تروحه وتجيب ليا كل حاجة بحبها وكنت حاسه انها حنينه عليا زي ماما بالظبط .
وهي طلبت مني اني اقولها ياماما .وفعلا بقيت بقولها يا ماما . بابا كان فرحان بمعاملة خالتي ليا وقال في باله الحمد لله انه عمل بنصيحة الناس لانها فعلا طلعت احن واحده علي بنتي . اول ما حست خالتي باعراض الحمل بدأت تتغير في كل حاجه .خصوصا لما عرفوا انها حامل في ولد . خالتي بقيت مش بتلعب معايا زي الاول وبقيت تخليني اعمل حاجات كتير في البيت .بكنس وامسح الارض وحاجات كتير مش كنت متعوده عليها ولا عارفه بتتعمل ازاي لاني لسه صغيرة .
وفي يوم وانا بنضف البيت وقعت كوباية شاي علي الارض اتكس.رت والارض اتملت ازاز مك.سور .
كانت اول مرة خالتي تضر.بني .لكن مش كان 🥺 عادي .قعدت ابكي اوي اول مرة حد يضر😨.بني .

­

خالتي قالتلي لو قولتي لباباكي همو.تك من الض☹.رب فخوفت اقوله وسكت .
بابا لما كان يرجع من الشغل يقعد يلعب معايا كانت خالتي علطول تعمل نفسها تعبانه فيسيبني ويروح يقعد جنبها .
اول ما ولدت اخويا عمرو كان الكل فرحان به اوي وخصوصا انا وكنت بلعب معاه دايما .
خالتي كانت بتخاف عليه اوي و كل ما كانت بتشوفني العب معاه كانت تضر.🙁بني وتقولي انتي بتض🙁.ربيه ليه ابعدي عنه .
كنت بحلف اني مش بض.🥴ربه لكنها كانت مش بتصدقني وتمنعني العب معاه . كنت بنتهز فرصة انها مشغولة في المطبخ وكنت العب معاه علشان مش تشوفني وتض😟.ربني . وفي مره كانت خالتي مشغوله اوي وانا دخلت العب مع عمرو اخويا وحبيت اشيله واحضنه والعب معاه .وانا بلعب معاه وشايلاه وقع مني علي الارض . انا خوفت اوي خصوصا انه صر😨.خ اوي وهي جات تجري بسرعه . واول ما شافته واقع علي الارض وانا واقفه جنبه 😥جامد اوي و كانت عاوزة تلس.عنى
كنت هم.وت من الر.عب وبوست ايديها ورجليها علشان ترحمني ومش ☹.وفي الاخر قالتلي لو مش عاوزاني 😮 تسمعي كلامي والكلمة اللي اقولها تتنفذ في الحال .انا من خو😮في بقيت بقولها بخو😮ف حاضر .حاضر .حاضر .
ومن بعد الموقف ده بقيت بسمع كلامها في كل حاجه ومش بلعب مع اخوبا ابدا علشان مش تزعل مني 🥺
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

كل ليلة كنت بعمل حمام وانا نايمة من الخوف اللي كنت عايشة فيه وتاني يوم الصبح كانت خالتي تضر😢بني .وتقولي هو انتي لسه صغيرة علشان تعملي كده !!!!!! وكل ليلة كنت بخ😟اف منها واخاف اعمل حمام وانا نايمة تاني علشان الصبح عارفه انها هتموتني من الض.😭رب .ورغم كده كل ليلة كان بيتكرر نفس الشئ . لما كنت ببكي كتير اوي كنت بصعب عليها وتقولي طيب خلاص اسكتي بقه وبطلي عياط وتبطل تض.😟رب فيا . ولما دخلت المدرسة كانت خالتي بتقولي انها هتقول لزمايلي في المدرسة اني بعمل حمام وانا نايمه علشان يضحكوا عليا .فكنت اترجاها انها مش تقولهم . كنت حاسة دايما بالذ☹ل .عرفت معني الذ.😳ل والم.هانه قبل ما اعرف معني اي حاجه تانية في الدنيا . بابا اخدني وروحنا عند طبيب اطفال وكشف عليا .وقال لبابا ان حالة التب.ول اللاار.ادي دي موجودة عند اطفال كتير وبيكون في الغالب سببها الخ.😢وف الشديد او عدم الث.قة في النفس . بعد زيارة الدكتور ده بابا زاد اهتمامه بيا اوي وحس انه مق.صر من ناحيتي وكل يوم لما يرجع من الشغل بقي يلعب معايا كتير ويتكلم معايا اكتر . لما خالتي لاحظت اهتمام بابا بيا بدأت تغير معاملتها معايا للاحسن كتير وتهتم بيا اكتر من الاول وسمحتلي العب مع اخويا الصغير . في الوقت ده حسيت ان دي نهاية احزاني وان الدنيا جميلة اوي وكنت فرحانه بان الكاب😢وس اللي كنت عايشة فيه انتهي . لكن الحقيقة ابعدها كان ابتدا مش انتهي . خالتي حملت بعدها بسرعه ورجع كل اهتمام بابا بيها هي وبحملها واهتمامه بيا قل كتير لحد ما ولدت اختي اسماء .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

بعدها الدنيا كلها اتغيرت وخالتي بقيت بتهتم باولادها بس وانا كأني مش موجودة خالص . حتي بابا لعبه معايا قل اوي وكان بيلعب مع اخويا واختي اكتر مني بكتير جدا .وانا ممكن يلعب معايا دقايق معد.ودة . لما كبرت اسماء شوية كانت خالتي تنزل تشتري لها هدوم كتير .وانا كنت بترجاها تشتري ليا هدوم لكنها كانت بترفض .او كانت تشتري ليا حاجه بسيطه ورخيصة علشان بابا مش يعاتبها . كنت بقعد لوحدي مش لاقيه حد العب معاه .طلبت من بابا انه يجيب ليا قطة العب معاها لكن خالتي رفضت وقالت ان القطط هتبهدل البيت . شوفت قطة كانت بتيجي علي سلم البيت وكنت بخرج العب معاها علي السلم .لكن خالتي كانت بتض.ربني وتمنعني اخرج العب معاها . ولما كبر عمرو واسماء ودخلوا المدرسة كانت بتذاكرلهم وبتشتري لهم لبس جديد وشنطة جديدة كل سنه وانا لا . لما خلصت الاعدادية كنت عاوزة ادخل ثانوية عامة لكن خالتي قالت لبابا ان مصاريف الثانوية العامة كتير ولسه في عيال تانيين محتاجين مصاريف .وكانت عاوزة تقعدني من المدرسة الحلقة الثانية
لما خلصت الاعدادية كنت عاوزة ادخل ثانوية عامة لكن خالتي قالت لبابا ان مصاريف الثانوية العامة كتير ولسه في عيال تانيين محتاجين مصاريف .وكانت عاوزة تقعدني من المدرسة . لكن بابا دخلني دبلوم تجارة علشان مصاريفه اقل .
حسيت ان مستقبلي ضاع بعد ما كان كل حلمي اني اكون دكتورة بابا دخلني دبلوم تجارة !!!!!!!

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

استسلمت للواقع وبدأت اذاكر كويس علشان اكمل تعليمي بعد الدبلوم . في الوقت ده بدأت اشعر بالحب ناحية شادي ابن خالي .
شادي كان اكبر مني باربع سنين وكان في الجامعة وكان دايما بييجي البيت عندنا هو وباباه ومامته واخواته لأن انا بنت عمته وفي نفس الوقت خالتي مرات بابا تبقي عمته بردو . كنت ببقي فرحانه اوي لما شادي بييجي عندنا واقعد معاه واخليه يحكيلي عن الجامعه وكل حاجه فيها . لكن خالتي لاحظت اهتمامي بشادي وحاولت تمنعني عنه لكن انا كنت اول ما ييجي عندنا كنت بقعد معاه ومش بهتم بكلامها . لحد ما في يوم سمعتها وهي بتقول لبابا بنتك عاوزة تف،ضحنا . بابا انزعج اوي وسألها اي اللي حصل ؟ قالتله اني راميه نفسي علي شادي وقالتله ان شادي لو مش متربي كويس كان مشي معايا وعمل معايا حاجات غلط وتبقي في الاخر فضي.😨حة . بابا ناداني وسألني عن علاقتي بشادي ؟ انا قولتله ابن خالي مش اكتر . بابا سألني اذا كنت حاسه بأي حاجه ناحية شادي ؟ انا خوفت اقوله احساسي فقولتله لا هو ابن خالي وبس مش اكتر . سألني ليه لما شادي بييجي عندنا البيت بفضل قاعده معاه طول الوقت واتكلم معاه هو بس ؟ قولتله علشان بحب كلامه عن الجامعة وانا بحب اسمع اي حاجه عن الجامعة . بابا عرف حبي للجامعة وقالي وعد لو درجاتك كانت كبيرة هدخلك الجامعة . وفعلا في اخر سنة في الدبلوم كانت درجاتي عالية جدا . وحصلت مشاكل كتير بين بابا ومراته علشان ادخل الجامعة وفي النهاية دخلت الجامعة غص☹.ب عنها .
لما دخلت الجامعة جالي هدايا كتير لكن اجمل هدية كانت هدية شادي .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

شادي جاب قطة جميلة اوي اجمل قطة شفتها في حياتي لانه كان عارف اني بحب القطط اوي .وانا سميت القطة بوسي .
حصلت مشاكل كتير مع خالتي بسبب القطة لكن المرة دي صممت علي موقفي ورفضت كلامها لان القطة دي هدية من شادي حبيبي . اخواتي كمان اسماء وعمرو كانوا بيحبوا القطة بوسي اوي وبيلعبوا معاها .لكن خالتي عملت حاجة كانت غريبة اوي .
رغم ان اسماء اختي كانت لسه في تالته اعدادي كانت مامتها لما ييجي شادي عندنا كانت بتعمل ميك اب كامل لاسماء وتلبسها فساتين جديدة . وكانت احيانا تاخدها بميك اب وتروح بيها عند خالي ابو شادي .الجميع فهموا ان خالتي عاوزة شادي يخطب بنتها اسماء . انا كنت هتجنن من الغيرة .شادي حبيبي انا .صحيح مش اتكلمنا مع بعض في الحب لكن كنت حاسة انه بيحبني انا .
بدأت انا كمان اهتم بنفسي ومظهري علشان الفت انتباه شادي ويتكلم . وفعلا بعد كام شهر من دخولي الجامعة شادي كلمني انه بيحبني وعاوز يخطبني . كان اسعد يوم في حياتي .حسيت اني اخيرا الدنيا ضحكتلي بجد .
خالتي لما عرفت قومت البيت حري.😕قة وكانت رافضة .لكن بابا وافق لأنه كان شايف شادي مناسب ليا وكمان علشان يبعدني عن مراته . وفعلا تمت الخطوبة وكانت خالتي هت😨.م.وت من الزعل . رغم زعل خالتي لكنها مش قدرت تظهر ده قدام شادي وباباه ومامته . لكن بدأت تحاول تضايقني بطريقة غير مباشرة . بدأت تخبي عني كتبي وحاجاتي .لحد ما في يوم حطت س☹.م في اكل الق.طة بوسي . ولما رجعت من الجامعة لقيت بوسي ما..تت .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

مش عارفة اوصفلكم ازاي زعلت عليها زي ما تكون حد من اهلي .بوسي كانت اغلي حاجة عندي في الدنيا .
اخدت القطة انا وبابا وروحنا دفن😟.اها في مكان بعيد .دم😭وعي في اليوم ده فضلت نزله طول اليوم لحد ما دخلت انام .
وقبل ما انام مسكت صور بتاعتي كنت متصوراها مع بوسي وببصلها واعي😭ط .لحد ما نمت . لكن وانا نايمة حسيت ببوسي وهي بتلمس وشي بجسمها . فتحت عنيا شوفت بوسي قدام عنيا .قومت مسكتها وحضنتها وقولت الحمد لله انك لسه موجودة .انا كنت بحلم ولا اي !! شلتها علي ايديا وخرجت اجيبلها اكل علشان تاكل .لكن وانا بجيب الاكل بتاعها نطت من علي ايدي في الارض . التفت ببص عليها مش لاقيتها .دخلت اوضتي ادور عليها مش شايفاها . بدأت انور نور الشقة كلها وادور عليها وانا بعيط واناديها وبردو مش لاقياها . عمرو واسماء صحيوا من النوم وسألوني في اي ؟ قولتلهم علي اللي حصل .قالولي اكيد كنتي بتحلمي .القطة ما..تت خلاص . قولتلهم لا بوسي كانت معايا دلوقتي فعلا مش حلم . اسماء قعدت هد☹تني لحد ما نمت وانا جوه نفسي بتمني اني اصحي تاني اشوف قطتي قد😂ام عنيا تاني . بعد اليوم ده بدأت تحصل حاجات غريبة اوي في البيت لدرجة بقبت حي.اتنا جح.😰يم بمعني الكلمة .الحلقة الثالثة اختي اسماء قعدت هدأتني لحد ما نمت وانا جوه نفسي بتمني اني اصحي اشوف قطتي بوسي قدام عنيا تاني . بعد اليوم ده بدأت تحصل حاجات غر😑يبة اوي في البيت لدرجة بقبت حياتنا ج.حي.م بمعني الكلمة . تاني يوم الصبح صحيت وكان نفسي اشوف القطة بوسي لكن مش شوفتها .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

قولت يمكن اكون فعلا كنت بحلم او تهي😆ؤات .نزلت روحت الجامعة وحكيت لاصحابي علي موضوع بوسي .واحدة صحبتي قالتلي انها سمعت ان القطط احيانا بتكون ارواح ناس واحيانا بتكون جن وظاهر في صورة قطط .
بدأت افتكر حاجات كانت بتحصل معايا من زمان وانا صغيرة .وان بعد موت امي كان في قطة كانت بتجيلي تلعب معايا .
كانت بتعمل معايا حاجات غريبة اوي .لما كنت بعيط كانت بتحط ايديها عليا كأنها بتطبطب عليا وتضمني زي ما تكون امي .
لما روحت البيت وانا طالعة علي السلم شوفت بوسي قاعدة قدام باب الشقة مستنياني .فرحت اوي وشيلتها علي ايدي وفتحت الباب ودخلت وانا فرحانه اوي .خالتي لما شافتني ماسكة القطة وداخلة استغربت اوي وقالتلي اي ده !!! انتي جبتيها منين ؟ هي مش ما.،تت ؟ قولتلها لا مش ماتت .انتي مش سمعتي قبل كده ان القطط بسب.ع .؟ وضحكت . خالتي بصت عليا وقالتلي انتي بتتريقي علي خالتك يا شيرين !!! قولتلها العفو يا خالتي .انا بقولك زي ماسمعت . الغريبة ان القطة المرة دي فضلت معانا في الشقة كذا يوم وكل اللي في البيت شافوها وكانوا مستغربين ازاي بعد ما تظهر تاني .لكن خالتي المرة دي بقيت تستني البيت يفضي وتمسك القطة لحد ما في يوم القطة خرجت من الشقة ورجعت معاها قطط كتير ودخلت الشقة قلبت كل حاجة من مكانها في الارض .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

خالتي اتغا.ظت اوي .نزلت اشترت سمك وحطت فيه سم وقدمته للقطط .قدام باب الشقة .
بابا لما رجع البيت شاف قطط كتير مي.ته قدام باب الشقة ومنهم قطتي بوسي .
بابا سأل مراته عن القطط دي وهي حكت له اللي حصل وانها سمتهم . بابا اخدهم وراح في مكان بعيد .
رجعت من الجامعة وسألت علي بوسي بابا خاف يقولي انها ما،تت فقالي انها خرجت ومش يعرفوا راحت فين .
في الليلة دي دخلت نمت كالعادة بعد ما خلصت مذاكرتي وكان الكل خلاص ناموا .وانا نايمة وغر،قانة في النوم صحيت علي صوت ب،كاء عالي اوي . قومت من النوم .خرجت انا واخواتي وبابا شوفنا خالتي واقعة في الارض مغمي عليها .
بعد ما فاقت سألناها اي اللي حصل قالتلنا انها قامت من النوم ولما خرجت من الحمام شافت راجل طويل شكله مر😬عب .
بابا قالها اكيد انها كانت تهي😬ؤات مش اكتر . لكن خالتي اقسمت بالله انها شافت راجل ومتأكدة انها مش تهيؤات .
بابا قالها عموما سواء كانت تهيؤات او لاء شغلي قران كتير في البيت وان شاء الله مش هتحصل حاجة وحشة تاني .
كان عندي امل ان قط،تي بوسي ترجع تاني لكن عدا كذا يوم ومش رجعت . وفي يوم شادي كان بيزورنا في البيت فخالتي قابلته وح،ش اوي .شادي زعل اوي واشتكي لباباه ومامته وقالي انه مش هيزورنا في البيت تاني .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

بعدها بكام يوم عرفت من هند اخت شادي ان اسماء اختي راحت تزورهم لوحدها وكانت عاملة ميك اب كامل ولابسه اشيك حاجه ودخلت البلكونه مع شادي وفضلوا يتكلموا اكتر من ساعتين وكل ما كان حد يدخل عليهم يقطعوا كلامهم .
بقيت محتارة مش عارفه اعمل اي ؟ واختي اسماء كانت عاوزة منه اي ؟ المفروض تعرف انه خلاص كده اختارني انا وخطبني انا .ويعدين هي لسه صغيرة وفي اولي ثانوي ليه تفكر في الخطوبة دلوقتي ؟ وهي الدنيا اضيقت عليها مش لاقيه الا خطيبي وتبصله ؟؟ المهم عملت نفسي مش اعرف حاجه واتكلمت مع شادي عادي جدا في الفون وهو مش جاب سيرة موضوع اختي خالص . ولما شوفت اسماء قولتلها عاوزين نروح عند خالي ابو شادي من فترة واحنا مش زورناهم .وسألتها هي اخر مرة زارتهم امتي لكنها دارت عني وقالت ان من زمان مش زارتهم لكنها وقالت انها مش فاضية الايام دي تروح تزورهم علشان مذاكرتها .موقف شادي كده بقه غامض اوي بالنسبالي . الغريبة ان مرات بابا بعد ما كانت بتقابل شادي وحش راحت عندهم البيت واعتذرت له وطلبت منه انه يرجع يزورنا تاني .وفعلا يوم الاجازة شادي جي البيت عندنا وخالتي قابلته كويس جدا وبعد ما اتغدينا كلنا مع بعض دخلت اعمله قهوة لكنها قالتلي اقعدي انتي مع خطيبك وانا هعمله القهوة بتاعته . لاحظت عليها انها بتتلفت و مش عاوزه حد يشوفها وهي بتعمله القهوة . انا كنت مش فاهمه هي بتعمل كده ليه !! لكنها وهي جايبه القهوة فجأة ظهرت

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً

إغلاق
إغلاق